11 september 2017

Van droombaan naar werkelijkheid

Sietske is het levende voorbeeld van je niet laten beperken door je beperkingen. Dat is er eigenlijk al met de paplepel bij ingegoten. Ondanks haar lichamelijke beperking en vele ziekenhuisopnames, is Sietske naar het reguliere onderwijs gegaan. Daar moest zij altijd 2 of 3 (als het niet meer is) tandjes bijzetten om hetzelfde te bereiken als haar klasgenoten. Gemengde gevoelens heeft ze over die tijd: “Het heeft me geleerd om vol te houden en te vechten voor wat ik wil. Anderzijds denk ik wel eens dat ik het als kind te zwaar heb gehad. Zeker nu ik zie hoe kinderen op het Speciaal Onderwijs ondersteund worden. Zij vallen op school niet buiten de boot, want ieder kind daar heeft wel iets”.

Sietske werkt sinds dit schooljaar op school Lyndensteyn, op een school voor Speciaal Onderwijs. Het is geen toeval dat Sietske daar werkt, sterker nog, het is een lang gekoesterde droom van haar. Toen trajectbegeleider Regine Pijning vorig jaar een IRO met Sietske mocht uitvoeren, was Sietske al druk bezig met werken als invaller op diverse basisscholen. Het voordeel van invalwerk is  dat je op verschillende plekken komt en er al werkende achter komt welke scholen bij jou passen. Het nadeel van invalwerk is dat je constant moet switchen en, als je wilt, kun je soms wel de hele week werken. Als dit lichamelijk echter niet goed voor je is en je ook nog eens moeite hebt met “nee” zeggen, dan is het tijd voor verandering. Begin 2016 werd door BaanPlus aan Sietske dan ook de vraag voorgelegd waar zij het allerliefste zou werken. Dat was school Lyndensteyn, juist omdat het om Speciaal Onderwijs gaat en zij de sfeer daar als heel prettig ervaart. Regine besloot contact te leggen met de school. Zij konden Sietske geen werk bieden, maar wel een werkervaringsplaats. In overleg met Sietske zijn er toen afspraken gemaakt om voor een aantal maanden daar te werken, op vaste dagen voor een maximum aantal uren.

Van werkervaring naar werk

Gedurende deze maanden heeft Sietske zichzelf kunnen laten zien aan het team, de kinderen en de leidinggevenden. Het hebben van één werklocatie gaf rust waardoor ze zich verder kon ontwikkelen als onderwijs assistent. Haar inzet heeft haar geen windeieren gelegd. Achter de schermen was BaanPlus druk aan het overleggen met de school over een eventueel vervolg, en zo kon, op de dag voordat de zomervakantie begon, aan Sietske mede gedeeld dat zij het komende schooljaar een baan had bij school Lyndensteyn. Sietske werkt daar inmiddels al weer bijna 3 maanden en heeft het enorm naar haar zin. Het mooiste is om kinderen te helpen het beste uit zichzelf te halen. Ieder mens heeft talenten, de één heeft alleen wat meer hulp nodig deze talenten te ontwikkelen. Sietske leert door deze werkplek steeds meer in mogelijkheden te denken en te kijken naar wat wel lukt. Ze weet door haar eigen ervaringen als geen ander hoe belangrijk dat is.