14 oktober 2021

Kennismaking met Alie Dijkstra, onze nieuwe manager

Na een gedegen inwerkperiode, waarin grondlegger Jan Venema zijn werkwijze, visie en kennis deelde met onze nieuwe manager, is Alie Dijkstra nu al weer geruim een maand werkzaam bij BaanPlus. Wat is je eerste indruk, Alie?

“BaanPlus is een organisatie om trots op te zijn. Ik zie allemaal bevlogen, proactieve en professionele medewerkers met een flink stuk taak-volwassenheid en eigenaarschap. Samen staan jullie ervoor om goede dingen te doen en de betrokkenheid die ieder hierin laat zien is echt een kracht. Betrokkenheid op de klanten, jullie netwerk en de resultaten. Jullie zijn terecht trots op jullie werk en ik kan niets anders, dan delen in dit gevoel.”

Hoe is het voor jou om manager te zijn van zo’n zelf organiserend team?

“Als manager is het een genot om met zo’n team te werken. Ik ben iemand die observeert, meebeweegt, verbanden ziet en vanuit helikopterview de verbinding met bijvoorbeeld Alliade weet te maken. BaanPlus heeft echt een eigen identiteit, die wat mij betreft ook echt behouden moet worden, maar er kan daarnaast ook zeker nog meer gebruik worden gemaakt van de kracht van Alliade. Denk aan het inzetten van bepaalde systemen, faciliteiten en kennis van een grote organisatie. Naast halen heeft BaanPlus ook veel te brengen: Wat een kennis hebben jullie over de arbeidsmarkt, de wet- en regelgeving! En wat een bevlogen team zijn jullie. Als manager lijkt het mij mooi om hier de verbinding te maken. Ik zie mezelf als een echt Alliade mens, daarmee bedoel ik dat ik een hulpverlenershart heb. Dagbesteding en werk hebben mij altijd geïnteresseerd – nu ik manager ben van én Wil én van BaanPlus, komen beide disciplines voor mij samen.”

Je zegt dat je een echt Alliade-mens bent, hoe is dat zo gekomen?

“Toen ik op de middelbare school zat, vond ik het lastig om mijn richting te vinden. Ik denk dat veel mensen niet altijd vanzelfsprekend meteen hun draai kunnen vinden. Ik vergeet het nooit meer, mijn mentor op school zei tegen mij: Jij moet met mensen werken. Zonder hier zelf meteen van overtuigd te zijn, ben ik toen de opleiding gaan volgen aan het MDGO, activiteiten begeleiding. Ik werd meteen verliefd op werken met de doelgroep. Het hands-on werken in dagbesteding en later bij Wil, paste goed bij mij. Ik vond daarnaast ook van alles over de manier van werken en vond dat het beter en efficiënter kon. Zo normaal mogelijk, geen betutteling; ik was een kritische denker en vond het leuk om uit te zoeken hoe iets anders kon. Door de jaren heen begon ik hier steeds meer voortouw in te nemen, heb ik mezelf verder kunnen ontwikkelen en kwam ik in rollen terecht waarbij ik vanuit de organisatie mee kon denken over hoe iets ook anders kan. Hier word ik enthousiast van!”

Wat was voor jou een keerpunt in je werk?

“Ik weet nog goed toen ik via de OR een training volgde over beleid en leiderschap. Er moest een voorzitter komen en ik werd voorgedragen. De trainer zei: ‘een goede voorzitter zet anderen in zijn kracht’. Die zin is me altijd bij gebleven. Vanaf dat moment wist ik dat ik, naast hulpverlener, ook een goede manager wil zijn. Communicatie is de sleutel, vanuit dialoog verbinden, goede dingen nog beter maken, mensen in hun kracht zetten. Dat wat de medewerkers van BaanPlus doen voor hun klanten, dat is wat ik als manager doe voor BaanPlus.”

Wat betekent werk voor jou?

“In de basis, en dat geldt denk ik voor iedereen, is werk belangrijk voor je sociale contacten, je structuur en je financiële middelen. Dat geldt ook voor mij. Ik heb daarnaast het grote geluk dat ik werk heb dat bij mij past; ik doe leuke dingen, raak geïnspireerd en ben bevlogen in wat ik doe. Werk geeft mij dan ook voldoening en energie. Het is een bron van welbevinden. Door werk sta ik in mijn kracht en dat is iets wat ik iedereen gun. Ik ben blij dat ik vanuit mijn rol als manager een bijdrage kan leveren aan de goede dingen die BaanPlus op dit leefgebied levert.”