27 september 2021

Een andere manier van coachen

De trajectbegeleiders van BaanPlus hebben door de maatregelen rondom corona het afgelopen anderhalf jaar anders gewerkt dan ze gewend waren. Daar waar ze van te voren vaak bij de klanten thuis of op het werk kwamen, gingen opeens de meeste gesprekken online. Vooral de eerste maanden werd er voornamelijk vanaf beeldscherm gecoacht.  Wat zijn de ervaringen hiermee geweest?

Voor een van onze trajectbegeleiders was het wel even schakelen. Onbekend maakt onbemind en zij was nooit voorstander van het invoeren van beeldcoaching. Toen het echter het enige middel bleek om contact te hebben en houden, kon ze hiervan ook de positieve kant ervaren. Desondanks de afstand, was er toch contact.  Het meest miste ze de signalen die je niet van een scherm kan aflezen. Het zijn vaak de kleine dingen die er tussen mensen gebeuren die extra informatie geven. Voelt iemand zich op zijn gemak, is er spanning, hoe gaat het lichamelijk met iemand.

Om ook die signalen weer te kunnen oppakken, is zij begonnen met wandelcoaching. En dat bevalt uitstekend. Beweging is sowieso fijn als je voornamelijk aan de keukentafel werkt en het bleek een (corona-)veilige manier te zijn van ontmoeten. Samen stappen zetten gebeurt nu niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk. En het levert die extra informatie op die zij zo mistte.

Zo had ze laatst een intakegesprek. Klant wilde liever niet thuis afspreken en dus werd er gewandeld. Best een beetje ongemakkelijk voor de klant, met een onbekende coach afspreken op een parkeerplaats bij een natuurgebied. Ook het traject riep wat weerstand op, want het liefst was zij bij haar oude werkgever gebleven. Onze trajectbegeleider merkte haar weerstand aan haar manier van wandelen, die was qua tempo een stuk lager dan zij gewend was. Ze paste haar wandeltempo en het tempo van het gesprek aan. Zo kreeg de klant rustig de tijd haar verhaal te doen waarbij zij alleen af en toe aangaf, ‘we gaan hier rechtdoor’ of ‘we gaan daar straks rechtsaf’.

Halverwege de wandeling kreeg de klant de keuze: hier rechtdoor of daar het bruggetje over. Ook in het gesprek waren we toegekomen aan het onderwerp keuzes maken. Klant bepaalde de wandelrichting en begon te vertellen over haar mogelijke keuzes. Haar wandeltempo begon te versnellen.

Op driekwart van de wandeling vertelde de coach over de processen waarbij een trajectbegeleider kan ondersteunen en hoe je samen stappen zet. De houding van de klant was inmiddels volledig veranderd. Ze zette stevige stappen, praatte voluit en begon te stralen. Eenmaal terug op de parkeerplaats stond een enthousiaste vrouw, die zin had in haar toekomst. En zin had om daar samen, met BaanPlus, stappen in te zetten.

Hoe ziet onze trajectbegeleider haar werk in de toekomst? Een combinatie van wandelcoaching, coaching thuis of op kantoor én vanaf de keukentafel. Het beeldcoachen mag blijven, als aanvulling op de directe contacten die zij inmiddels ook weer heeft.